Veel gestelde vragen

The Arctic Challenge is een toertocht voor personenauto’s door Scandinavië, waarbij de unieke rijbeleving van de deelnemers op de eerst plaats komt. Daarnaast is het een mooie test voor jezelf, je teamgenoot en voor het voertuig om te zien hoe jullie omgaan met vermoeidheid, tegenslag en kameraadschap en dat onder arctische omstandigheden die je in Nederland niet gauw zult mee maken. Een andere charme is dat veel teams deze toerrit aangrijpen om geld in te zamelen voor een goed doel dat ze zelf uitkiezen. Rijden voor een goed doel is absoluut geen verplichting en iedereen maakt daarin zelf zijn/haar keuze.

Een team mag uit twee personen bestaan.

Verwacht van de The Arctic Challenge Tour geen vakantiereis waarbij veel ruimte en tijd is vrijgemaakt voor het bezoeken van bezienswaardigheden. In acht dagen tijd wordt namelijk tussen de 6.000 en 7.000 km afgelegd naar een bestemming voorbij de Noordpoolcirkel. Voor een groot deel bestaat de Tour uit rijden over sneeuw en ijs en kun je in heel barre omstandigheden terechtkomen. Er is wel een rustdag, maar die dag kunnen alle teams deelnemen aan een winteraktiviteit en kan er nog wel een klassementsproef zijn. De The Arctic Challenge Tour omvat een aantal etappes. Door slim te navigeren moet de meest ideale route worden gevonden met in achtneming van de wettelijke verkeersregels. Daarnaast zullen er een aantal klassementsproeven zijn die mede de eindstand van elke etappe en uiteindelijk het eindklassement zullen aangeven. Vooraf is bij de deelnemers niet bekend welke route gereden gaat worden. De organisatie bepaalt de hoeveelheid en lengtes van de etappes. Kort voor de start krijgt iedere equipe een eerste checkpoint opgegeven. Elke etappe kan bestaan uit een aantal checkpoints. Aan de hand van deze checkpoints bepaal jij zelf de te rijden route. De checkpoints worden door de zogeheten 'backoffice' met de teams gecommuniceerd. De checkpoints kun je als deelnemer vervolgens terugvinden op wegenkaarten en/of invoeren in een navigatiesysteem of laptop met routeplanner. Vervolgens bereken je de kortste of snelste route naar het checkpoint.

ARCTIC TROPHY
Wil jij een mooie trophy binnenhalen, dan moet je zoveel mogelijk punten behalen en met opdrachten zo goed mogelijk scoren.

Deze Challenge heeft alles in zich van een easy entry: 8 dagen onderweg, geen visum nodig, instap met eigen auto en minimale tuning. Het is een korte Challenge die je in principe met iedere APK gekeurde auto op winterbanden kunt rijden. Winterbanden zijn verplicht in een aantal landen en een noodzakelijke aanvulling voor het hoge Noorden. Verder raden we aan extreme koelvloeistof te vullen en mocht je ze hebben liggen een aantal verstralers voor op de bumper. Mocht je verder willen gaan dan kun je ook nog denken aan olie te mengen met antivries (60/40 verhouding). Dit geeft bescherming tot circa minus 50 graden Celsius. Ruitenwisservloeistof tot minus 65 graden Celsius. Extra (gel) accu. Banden met wintercapaciteiten, mogelijkheid om spikes te plaatsen. Siliconen spray voor deurrubbers tegen vastgevroren deuren. Start- en deurspray. Ramen voor vertrek behandelen met Rain Off tegen ijsvorming. Zover de auto. Vergeet niet warme kleding, een warme slaapzak en natuurlijk een fles Berenburg mee te nemen.

Het inschrijfgeld voor 2018 is € 4995,00 per team (incl. hotel overnachtingen, ontbijt, lunch (alleen bij de 2 rustdagen/activiteiten) diner, activiteiten.

Brandstof, boot overtochten en tolwegen zijn voor eigen rekening.

Ja dat kan!

Er zijn verschillende mogelijkheden, zowel op SBS6, bijvoorbeeld dit programma is mede mogelijk gemaakt door: (jou logo en tekst) net als logo’s op de auto, banners bij de start en finish.

Voor meer informatie kun je ons altijd vrijblijvend bellen.

M: +31653170188

Alle teams worden persoonlijk uitgenodigd voor een meeting op (nog niet bekend voor 2017)

Locatie is nog niet bekend. Ieder team krijgt een persoonlijke uitnodiging.




Ontstaan in 2000 met een auto challenge Cape To Cape. Een monstertocht van 14 dagen. Echter vonden wij dit te lang en zijn begonnen met het organiseren van de Arctic Challenge. Bij The Arctic Challenge Tour gaat het vooral om het navigeren, het uitzoeken van de slimste route, teambuilding en verstandig rijden. The Arctic Challenge Tour is een uitdaging voor een equipe van twee personen waarbij je geheel Scandinavië doorkruist en extreme omstandigheden kunt tegenkomen. Snelheid mag dan wel geen criterium zijn, de afstanden van de etappes zijn soms dusdanig lang dat dag en nacht doorgereden wordt en er dus aanspraak wordt gedaan op jouw doorzettingsvermogen. Vaak onder omstandigheden met veel sneeuw, zeer gladde wegen en temperaturen van ver onder nul (tot 40 graden is mogelijk). Het mag duidelijk zijn dat ook jouw voertuig op dergelijke omstandigheden moet zijn voorbereid. Als team zorg jij zelf voor het deelnemende voertuig en bepaal jij zelf jouw uitrusting. Neem je sneeuwkettingen mee of spijkerbanden? Rijd jij mee op diesel of benzine?

Daar kunnen we heel kort in zijn. De Arctic Challenge is een impuls uitdaging die verslapt als teams een jaar de tijd hebben om winterbanden eronder te zetten. Nee, dit is zien en gaan! Net als de Challenge zelf houden we daarom het inschrijftraject kort en krachtig.

Uit 2 personen

Om je een idee te geven:
In Stockholm gaat de zon om 08:33 op en om 14.48 gaat de zon onder.

Geen wereldnieuws, maar elk lichaamsdeel kan bevriezen bij extreme kou. De meest voorkomende lichaamsdelen die bevriezen zijn oren, handen, neus en tenen. Zelfs je ogen kunnen bevriezen. Dat kan al bij temperaturen onder de -15 graden. Kortom, tijdens de trip moet je scherp blijven.

In de tijd dat onze banden het Scandinavisch ijs-asfalt proeven voorspellen de historische temperatuurtabellen schommelingen tussen minus 5 en minus 2 graden, met mogelijk uitschieters naar minus 40 graden. Zorg dus dat je warme (thermo) kleding bij je hebt.

Totale afstand is ongeveer tussen de 6000 – 7000 km. De kortste dag heeft een afstand van circa 800 km en de langste dag/nacht kan rekenen op 2400 km. De afstanden schommelen, maar pieken met name boven de 800km. De meeste dagen zitten we in Finland. WAT IS DE SCENERY WAAR WE DOORHEEN RIJDEN?

Denk aan smashing natuurgebieden, sneeuw / ijzel wegen dwars door Scandinavische bossen, ijsmeren en gebergten.

Deze Challenge heeft alles in zich van een easy entry: 8 dagen onderweg, geen visum nodig, instap met eigen auto en minimale tuning. Het is een korte Challenge die je in principe met iedere APK gekeurde auto op winterbanden kunt rijden. Winterbanden zijn verplicht in een aantal landen en een noodzakelijke aanvulling voor het hoge Noorden. Verder raden we aan extreme koelvloeistof te vullen en mocht je ze hebben liggen een aantal verstralers voor op de bumper. Mocht je verder willen gaan dan kun je ook nog denken aan olie te mengen met antivries (60/40 verhouding). Dit geeft bescherming tot circa minus 50 graden Celsius. Ruitenwisservloeistof tot minus 65 graden Celsius. Extra (gel) accu. Banden met wintercapaciteiten, mogelijkheid om spikes te plaatsen. Siliconen spray voor deurrubbers tegen vastgevroren deuren. Start- en deurspray. Ramen voor vertrek behandelen met Rain Off tegen ijsvorming. Zover de auto. Vergeet niet warme kleding, een warme slaapzak en natuurlijk een fles Berenburg mee te nemen.

In 3 en 4 sterren hotels, incl ontbijt en diner

Ja deze bestaat, deze is te vinden via de volgende link: klik hier

Maximaal 35 teams kunnen zich inschrijven voor de Arctic Challenge,

Deze is hier te bekijken.

Het inschrijfgeld is  € 4995,00  per team (incl. hotel overnachtingen, ontbijt, lunch (alleen bij de 2 rustdagen/activiteiten) diner, activiteiten.

Brandstof, boot overtochten en tolwegen zijn voor eigen rekening.

Nee, dit is niet verplicht, ieder team is daar vrij in om voor een eigen gekozen goed doel te rijden.

RTL7 gaat drie uitzendingen wenden aan de Arctic Challenge Tour.
En natuurlijk volop social media zoals Facebook, Twitter enz en regionale tv zenders.

Ja, er is bij het sneeuwscooteren altijd een eigen risico aangaande schade (controleer altijd je sneeuwscooter voor vertrek op schade). Dan kan tussen de 500,00 tot 850,00 euro liggen.

Advertentie